تاثیر زیبایی دندان بر ظاهر و چهره افراد و همچنین اعتماد به نفس آن ها را نمی توان نادیده گرفت؛ به همین دلیل اقداماتی که در راستای زیبا سازی دندان ها مانند ارتودنسی انجام می شود، در جهان بسیار پرطرفدار است. ارتودنسی دندان یکی از قدیمی ترین تخصص های دندانپزشکی است که از دو واژه یونانی «اُرتوس» به معنای «دندان» و «اُدونس» به معنای «صاف» تشکیل شده است.

درمان ارتودنسی علاوه بر تشخیص و درمان ناهنجاری های دندان ها، اصلاح بی نظمی ها و نامرتبی دندان ها، برطرف سازی فاصله دندان ها و زیباتر کردن لبخند، به منظور رفع اختلال های بایت (همراستا نبودن دندان ها، تماس نامناسب دندان ها با یکدیگر و جفت نبودن دندان های مقابل دو فک) نیز انجام می پذیرد. علاوه بر جنبه زیبایی ظاهری، در مواردی اگر ارتودنسی انجام نشود، مشکلاتی در تنفس، تکلم و سابیدگی فک در آینده برای فرد به وجود خواهد آمد.

بهترین زمان انجام ارتودنسی

اگر ارتودنسی به منظور درمان ناهماهنگی بین فک ها انجام شود، بهترین زمان درمان در پسران قبل از 15 سالگی و در دختران قبل از 13 سالگی است. به دلیل رشد طبیعی دندان در کودکان، روند درمان در این افراد سریعتر بوده و ارتودنسی در سنین پایین زودتر نتیجه می دهد. اما ارتودنسی تنها مختص دوران کودکی و نوجوانی نبوده و افراد بزرگسال نیز می توانند از این روش استفاده نمایند.

انواع ارتودنسی

درمان ارتودنسی به دو روش ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت انجام پذیر می باشد. ارتودنسی متحرک را که به آن پلاک نیز گفته می شود می توان هنگام مسواک زدن، غذا خوردن و استفاده از نخ دندان از دهان خارج کرد. این روش برای سنین زیر 12-13 سال مناسب تر بوده و باعث رفع مشکلات استخوانی فک نیز می شود.

در ارتودنسی ثابت که برای بزرگسالان روش مناسبی می باشد، تکه های کوچکی به نام براکت بر روی دندان ها قرار داده شده و دندانپزشک دندان ها را به وسیله سیم ها و کش های مخصوص به سمتی که می خواهد هدایت می کند. بیمار نمی تواند ارتودنسی ثابت را، همانطور که از نام آن پیداست، از دهان خود خارج کند و در طول درمان باید از نخ دندان و مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده نماید.