دندانپزشک اطفال کیست؟

دندانپزشکی اطفال یکی از شاخه های دندانپزشکی است که به مراقبت های بهداشتی و درمانی از سنین شروع رشد دندان ها تا نوجوانی می پردازد. برخی از وظایف دندانپزشکی اطفال، بهداشت عمومی دندانپزشکی، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، رادیولوژی دهان و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، ارتودنسی و ارتوپدی دندانپزشکی، پریودنتیکس، اندونتیکس و پروتز دندان می باشد.

همچنین دندانپزشک اطفال باید با روانشناسی کودک آشنایی داشته و بتواند با کودک ارتباط برقرار کند.

زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال

بهترین زمان برای اولین مراجعه به دندانپزشک کودک زمانی است که اولین دندان کودک رشد می کند. در این زمان اگر کودک دچار ناهنجاری های فک یا دندان باشد، توسط دندانپزشک تشخیص داده شده و درمان از سن پایین آغاز می شود. همچنین کودک با محیط دندانپزشکی و دندانپزشک آشنایی پیدا کرده و رفتار مناسبی را هنگام رفتن به دندانپزشکی از خود نشان می دهد.

دندان شیری چیست؟

دندان های شیری (Deciduous Teeth) نخستین دندان هایی هستند که از سن حدود 6 ماهگی در دهان کودک شروع به رشد می کنند و رشد آن ها تا 3 سالگی کامل می شود. البته زمان دندان در آوردن در هر کودک با دیگری متفاوت است.

دندان های شیری به صورت موقت در دهان بوده و از حدود سن 6-7 سالگی شروع به افتادن کرده و با دندان های دائمی جایگزین می شوند. رشد دندان های دائمی تا سن 12 سالگی ادامه می یابد. برخی از والدین به اشتباه تصور می کنند دندان های شیری به دلیل موقتی بودن نیازی به مراقبت و مراجعه به دندانپزشکی اطفال ندارند.

دندان های شیری نیز مانند دندان های دائمی دارای تاج، عصب و رگ و ریشه هستند و به مراقبت نیاز دارند. اگر دندان های کودک از سن پایین مورد توجه قرار گرفته و در فواصل زمانی منظم به دندانپزشک مراجعه شود، کودک در آینده از سلامتی بالاتری برخوردار خواهد بود.