عصب کشی دندان که مربوط به درمان ریشه می باشد، یکی از اقدامات نهایی و تنها درمان قطعی جهت حفظ دندان آسیب دیده می باشد. درمان ریشه دندان (Endodontic) یا روت کانال که به اختصار اندو (Endo) نیز تلفظ می شود، به منظور برطرف نمودن پوسیدگی های عمیق در ریشه دندان، توسط متخصص اندودانتیست انجام می پذیرد.

ساختار دندان

دندان از دو قسمت عاج و ریشه تشکیل شده است. تاج قسمت بالایی دندان است که دارای قسمتی به نام عاج بوده که توسط یک لایه محافظ به نام مینا پوشانده شده و بیرون از لثه قرار دارد، به بخشی از ساختار دندان که قابل مشاهده نبوده و و از زیر خط لثه وارد استخوان های فک بالا و پایین می شود، ریشه دندان گفته می شود.

در زیر عاج، بافتی نرم به نام پالپ دندان (Pulp) قرار دارد که از تاج تا نوک ریشه کشیده شده و از عروق خونی، بافت پیوندی و فیبرهای عصبی تشکیل شده است. پالپ تنها قسمتی از دندان است که زنده بوده و وجود عفونت در آن می تواند خطرناک باشد.

عوامل بیماری پالپ

اگر پوسیدگی دندان به موقع درمان نشود، پس از تخریب مینا و عاج دندان، پوسیدگی به پالپ رسیده و باعث ایجاد تورم و التهاب می شود. ترک دندان، شکستگی، سایش شدید دندان ها، بیماری های لثه و ضربه ناگهانی به دندان از عوامل دیگر ایجاد آماس و روت کانال (عفونی شدن pulp دندان) می شود. در این صورت، عصب دندان درگیر شده و اصطلاحا می گویند دندان به عصب رسیده است. این مشکل می تواند بدون علائم و یا همراه با علائمی مانند دردهای شبانه، درد خود به خودی و یا درد طولانی هنگام خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد و گرم بروز پیدا کند. در چنین شرایطی دندان به عصب کشی نیاز دارد.

مراحل عصب کشی دندان

اولین اقدام در عصب کشی، تمیز نمودن پوسیدگی ایجاد شده در عاج دندان و برداشتن اتاقک پالپ است. بدین ترتیب دندانپزشک به کانال های دندانی جهت انجام عصب کشی دسترسی پیدا می کند. در مرحله دوم، کانال ها از بافت نرم، باکتری و هرگونه مواد پاکسازی شده، کانال ها پر شده و دندان پانسمان می شود. بسته به تعداد مسیرهای عصبی یا همان کانال ها و میزان پوسیدگی دندان، جلسات انجام عصب کشی بین 1 تا 3 جلسه متفاوت می باشد.